ТУТ ДАРУЮТЬ НАДІЮ БАТЬКАМ НА ПОВНОЦІННЕ СУСПІЛЬНЕ ЖИТТЯ ДІТЕЙ

Нещодавно ми завітали до Комунального закладу інклюзивно-ресурсного центру «Надія» відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, що розташований у с.Демидівка. У затишному приміщенні, у якому кожний куточок облаштовано з фантазією та любов’ю до маленьких вихованців, пристосованому для дітей з особливими освітніми потребами, відповідно до вимог законодавства, проводять роботу фахівці центру.
Як розповіла директор закладу Наталія Юріївна Пирог, урочисте відкриття центру відбулося 31 жовтня 2018 року за участі багатьох поважних гостей. З того часу інклюзивно-ресурсний центр «Надія» надає корекційну та психологічну допомогу дітям з особливими освітніми потребами від 2 до 18 років. На сьогоднішній день на обліку в центрі перебуває 150 діток.

Директор інклюзивно-ресурсного центру «Надія» Наталія ПИРОГ та вчитель-реабілітолог Інна ГОДУНОВА

– Наш центр обслуговує Омельницьку громаду, також співпрацюємо з Новогалещинською та Пришибською територіальними громадами, з якими укладені міжмуніципальні угоди. Ми маємо свій транспорт, відповідний мобільний інвентар, тому спеціалісти центру проводять виїзні заняття, – розповідає Наталія Пирог. – Ми не навчаємо дітей за шкільними програмами, ми – корекційний центр, який надає корекційно-розвиткові заняття для покращення фізичного та психологічного стану дітей. У нас на обліку перебувають дітки з порушенням опорно-рухового апарату, з тяжкими порушеннями мовлення, аутистичним спектром, затримкою психічного розвитку, порушеннями зору, слуху. До кожної дитинки у нас індивідуальний підхід, відповідно програм Міністерства освіти. Але найголовніше у нашій роботі – це довіра дитини. Якщо цього вдалося досягти, то тоді можна сподіватися на успіх.
На посаді вчителя-реабілітолога ІРЦ «Надія» трудиться Інна Антонівна Годунова, практичним психологом – Юрій Володимирович Солод. Нещодавно вчитель-логопед звільнився, тому ця посада на час нашого візиту була вакантною.

Навколо закладу територія доглянута та облаштована руками його працівників
Пучок фіброоптичного волокна для психологічного розвантаження дітей з особливими освітніми потребами
Бульбашкова колона
Кімната соціалізації

У закладі є спортивна зала, де проводить роботу з дітьми вчитель-реабілітолог, є світла й темна сенсорні кімнати, де з дітками проводяться заняття для адаптації їх у навколишньому просторі та навчання, є тут бульбашкова колона, пучок фіброоптичного волокна для психологічного розвантаження дітей з особливими освітніми потребами. Є кабінет логопеда та кімната для соціалізації вихованців, у ній розташовано й сухий басейн, обладнано куточок для піскотерапії. Такі спеціально обладнані кімнати допомагають гармонійному сенсорному розвитку дитини, а також формуванню цілісного відчуття тіла, сприйняття власних рухів, полегшують подолання бар’єру тілесного контакту з іншими людьми тощо. Як пояснила Наталія Юріївна, до ІРЦ «Надія» приходять діти з порушенням моторики рук, які не можуть брати ложку, виделку, поставити тарілку, тож їх всьому цьому навчають у центрі.

– Ми забезпечені усім, що потрібно, у нас створені прекрасні умови для роботи з дітками з особливими освітніми потребами. Ми вдячні за це, в першу чергу, Омельницькій сільській раді – депутатському корпусу та керівництву попереднього та теперішнього скликань. На облаштування нашого центру виділялися кошти і з обласного та державного бюджетів, тому й маємо все найсучасніше та найкраще обладнання для занять, для розвитку та психологічної підтримки, – наголошує директор ІРЦ «Надія». – Наші спеціалісти постійно вдосконалюють свої знання та вміння на спеціалізованих курсах, займаються саморозвитком.
Наталія Юріївна говорить, що найбільшою радістю для працівників центру є ті позитивні зміни, які вони спостерігають у своїх вихованців. Наприклад, коли дитинку привозили до центру у візочку, бо вона не могла самостійно ходити, а після серії занять з реабілітологом, вона вже самостійно почала ставати на ніжки. Центр відвідують діти, які не розрізняють кольорів, не можуть взяти у ручки якийсь предмет, але після занять із спеціалістами у них є суттєві покращення.
Спеціалісти інклюзивно-ресурсного центру «Надія» проводять комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, надають психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги, забезпечують системний та кваліфікований супровід дитини з особливими освітніми потребами. Хоча у роботі вони й керуються міністерськими програмами, але на практиці враховують потреби кожної дитини, її можливості та здібності.
Наталія Юріївна розповідає, що діти з особливими освітніми проблемами часто такі ж допитливі, як і звичайні, їм так само хочеться бавитися, малювати, гратися. Тому дуже важливо аби такі дітки розвивалися разом зі своїми однолітками, вчилися один в одного якимсь навичкам чи вмінням, а не були ізольованими в домашніх умовах. Важливою складовою суспільства є ставлення дорослих до дітей з особливими освітніми потребами, налаштування батьків до стосунків їхніх дітей з такими дітьми.
Наталія Юріївна говорить, що, на жаль, багато батьків не хочуть визнавати, що їхній дитині потрібна допомога і не звертаються вчасно до спеціалістів, які можуть корекційно-розвитковими заняттями відкорегувати фізичний і психологічний стан дитини. Звісно, кожній мамі чи батькові психологічно та морально важко усвідомити, що їхня дитина потребує спеціалізованої допомоги. Великий вплив на нас має і думка оточуючих, але фахівець радить батькам в першу чергу сконцентровувати увагу на здоров’ї власної дитини, її майбутньому, а не на тому, хто що скаже, чи подумає.
Вчитель-реабілітолог Інна Антонівна Годунова розповіла, як працюючи з дітками, які мають особливі освітні проблеми, змінюються їхні мами. Коли жінка вперше приводить свою дитину до центру, вона виснажена і зморена, з погаслим поглядом. А після кількох занять, коли дитинка робить перші успіхи, мами веселішають, у них з’являється настрій, якась впевненість. Ще згодом вони змінюються зовні, роблять зачіски, макіяж, одним словом – оживають! І це дуже мотивує працівників центру викладатися на повну у своїх заняттях. Інна Антонівна говорить, що аби досягти позитивних результатів у корекційно-розвиткових заняттях з дітьми, фахівці центру працюють у тандемі з батьками. Батьки вдома закріплюють ті результати, яких вдається досягти спеціалістам центру. Там де батьки йдуть назустріч і виконують всі рекомендації фахівців часто є 100% покращення, як у емоційному стані дитини, так і в психологічному стані батьків та стосунках у сім’ї загалом. Саме тому інклюзивно-ресурсні центри для багатьох родин стають тими закладами, що дарують надію на повноцінне суспільне життя дітей з особливими освітніми проблемами.
Вікторія СУСІД.
Фото Ірини КОВАЛЕНКО.

Матеріал підготували: